A játékvásárlás pszichológiája – Miért veszünk meg újra és újra ugyanazt a címet?

Ha gamer vagy, biztosan ismered az érzést: Megjelenik egy újrakiadás, egy remaster, egy „Definitive Edition” – és valamiért mégis megveszed újra. Pedig már egyszer (vagy kétszer) végigjátszottad. Tudod, mi vár rád, ismered a sztorit… Mégis kattintasz a „Vásárlás” gombra. Miért csináljuk ezt újra meg újra? Nézzük, mi van a háttérben!

1. A nosztalgia hatalma

A játékélmény sokkal több, mint szórakozás – érzelmi kapcsolat is.
Amikor újra megvesszük a kedvenc gyerekkori vagy kamaszkori játékunkat, nem csak egy programot veszünk meg, hanem egy emléket.
A nosztalgia aktiválja az agyunkban azokat az örömérzetért felelős területeket, amelyek korábban is boldoggá tettek minket.

Ezért érezzük újra különlegesnek, ha megjelenik egy GTA Trilogy Remaster, egy Resident Evil 4 Remake vagy egy Skyrim 10th Anniversary Edition – ez több, mint játék: időutazás.

2. A „tökéletes verzió” illúziója

A játékosokban ott él a vágy, hogy egyszer majd megkapják a végleges, hibátlan verziót abból a játékból, amit szeretnek.
A kiadók ezt jól tudják, és újra meg újra elcsábítanak minket:
„most 4K-ban, új textúrákkal, bővített tartalommal!”

És mi mit csinálunk?
Megvesszük, mert bízunk benne, hogy ez az a verzió, ami végre úgy néz ki és működik, ahogy mindig is szerettük volna.
(Aztán persze két év múlva jön a „Definitive Ultimate Remastered Edition” is…)

3. Közösségi hatás és trendek

játékvásárlás ma már nem csak egyéni döntés – közösségi élmény is.
Ha a barátaink újra elkezdenek egy régi játékot („Gyere vissza WoW-ba, most minden jobb lett!”), hajlamosak vagyunk csatlakozni, hogy ne maradjunk ki.
A közösség vonzereje, a FOMO (fear of missing out – kimaradástól való félelem) erős motiváció.

A játék többé nem csak szórakozás, hanem kapcsolódás is másokhoz – és ezért hajlamosak vagyunk újra fizetni érte.

4. Az „érték” érzése – a kis öröm, ami megéri

A digitális vásárlás pillanatnyi örömöt ad: egy kis dopaminlöketet, amikor megnyomod a „Megveszem” gombot.
Ez a pszichológiai hatás hasonlít ahhoz, amit más vásárlásoknál is érzünk – csak itt gyorsabban és erősebben jön.

Egy új játék (még ha ismerős is) azt az érzést kelti, hogy valami újat kaptál.
És ha az ár éppen akciós vagy ajándék tartalom is jár hozzá, a döntést még könnyebb racionalizálni:
„Most megéri. Csak most veszem meg újra.” 

5. A jövő: újrakiadások, remake-ek és nosztalgia marketing

A kiadók pontosan tudják, hogyan működik az érzelmi kötődés.
Ezért a következő években is egyre több remakeremaster és klasszikus újrakiadás várható – modern grafikával, de régi élményekkel.

És bár elsőre talán furcsának tűnik újra megvenni ugyanazt a játékot, valójában nem ugyanazt kapjuk:
fejlettebb élményt, új emlékeket és modern kényelmet – de ugyanazzal a régi, szeretett hangulattal.